REGULAMIN
ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH I PRAKTYK ZAWODOWYCH
DLA KIERUNKU PIELĘGNIARSTWO
WSSP W LUBLINIE (pobierz)
Zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe na kierunku Pielęgniarstwo prowadzone są zgodnie ze standardami kształcenia przedstawionymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa (Dz. U. z 2012r. poz. 631)i Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa z dnia 11 sierpnia 2016 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1332)
§1
CELE KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO
Celem zajęć praktycznych i praktyk zawodowych jest:
- poznanie specyfiki pracy w Lecznictwie Stacjonarnym (Szpitale, Zakłady Pielęgnacyjno-Opiekuńcze, Hospicja) oraz w Otwartej Opiece Zdrowotnej (Podstawowa Opieka Zdrowotna, Poradnie Specjalistyczne, Placówki Edukacyjne tj.: Żłobek, Przedszkole, Szkoła: Podstawowa, Ponadpodstawowa),
- zastosowanie wiedzy teoretycznej zdobytej w toku studiów w praktyce,
- nabywanie, kształcenie i doskonalenie umiejętności niezbędnych do uzyskania kwalifikacji zawodowych.
§2
ORGANIZACJA I PRZEBIEG ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH I PRAKTYK ZAWODOWYCH
- Student zobowiązany jest do odbycia i zaliczenia wszystkich zajęć praktycznych oraz praktyk zawodowych według zamieszczonego poniżej harmonogramu kształcenia przewidzianego w programie, zgodnego z zaleceniami KRASZPiP i Rozporządzeniem MNiSzW.
HARMONOGRAM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO
ZAKRES KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO |
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE |
PUNKTY ECTS
|
PRAKTYKA ZAWODOWA |
PUNKTY ECTS |
Podstawy pielęgniarstwa |
80 godzin/
2 tygodnie |
4
|
120 godzin/
3 tygodnie |
3
|
Choroby wewnętrzne i pielęgniarstwo internistyczne |
120 godzin/
3 tygodnie |
6
|
160 godzin/
4 tygodnie |
4
|
Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne |
160 godzin/
4 tygodnie |
8
|
160 godzin/
4 tygodnie |
4
|
Chirurgia i pielęgniarstwo chirurgiczne |
120 godzin/
3 tygodnie |
6
|
160 godzin/
4 tygodnie |
4
|
Położnictwo, ginekologia i pielęgniarstwo -położniczo-ginekologiczne |
80 godzin/
2 tygodnie |
4
|
40 godzin/
1 tydzień |
1
|
Psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczne |
80 godzin/
2 tygodnie |
4
|
40 godzin/
1 tydzień |
1
|
Anestezjologia i stany zagrożenia życia |
40 godzin/
1 tydzień |
2
|
40 godzin/
1 tydzień |
1
|
Rehabilitacja i pielęgnowanie niepełnosprawnych |
80 godzin/
2 tygodnie |
4
|
80 godzin/
2 tygodnie |
2
|
Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne |
80 godzin/
2 tygodnie |
4
|
80 godzin/
2 tygodnie |
2
|
Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne |
80 godzin/
2 tygodnie |
4 |
80 godzin/
2 tygodnie |
2
|
Opieka paliatywna |
40 godzin/
1 tydzień |
2
|
40 godzin/
1 tydzień |
1
|
Podstawowa opieka zdrowotna |
120 godzin/
3 tygodnie |
6
|
200 godzin/
5 tygodni |
5
|
Promocja zdrowia |
20 godzin/
1 tydzień |
1
|
–
|
–
|
RAZEM
|
1100 godzin/
27,5 tygodnia |
55
|
1200 godzin/
30 tygodni |
30
|
- Warunkiem przystąpienia przez studenta do zajęć praktycznych/praktyk zawodowych jest posiadanie:
- wymaganych szczepień ochronnych zgodnych z aktualnie obowiązującym programem szczepień ochronnych (HBV),
- ubezpieczenia NW i OC,
- książeczki zdrowia dla celów sanitarno-epidemiologicznych z aktualnym wpisem lekarza o zdolności do zajęć praktycznych podczas całego toku studiów.
- Zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe odbywają się w Zakładach Opieki Zdrowotnej/Podmiotach Leczniczych spełniających wymagania zgodne z „Kryteriami Doboru Placówki” (pobierz) oraz w pracowniach Uczelni i stanowią obowiązkową część procesu dydaktycznego.
- Praktykę zawodową student może odbywać w jednostkach Ochrony Zdrowia wyznaczonych przez Uczelnię lub placówkach przez siebie wybranych w miejscu zamieszkania.
- Podczas praktyki zawodowej student realizuje zadania wynikające z programu kształcenia.
- Opiekun nie otrzymuje wynagrodzenia z tytułu odbywania praktyki indywidualnie przez studenta.
- Bezpośrednim przełożonym studenta w trakcie realizacji zajęć praktycznych i praktyk zawodowych jest Opiekun wyznaczony przez Uczelnię, posiadający kwalifikacje zgodne z „Kryteriami Doboru Opiekunów” (pobierz).
- Czynności pielęgniarskie student wykonuje tylko za zgodą i pod nadzorem Opiekuna.
- Podczas zajęć praktycznych i praktyk zawodowych studentów obowiązuje zakaz korzystania z telefonów komórkowych, fotografowania oraz nagrywania obrazów i dźwięków.
- Studentom nie wolno samowolnie opuszczać miejsca zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, odwiedzać pacjentów na innych oddziałach, przyjmować odwiedzin osób niezwiązanych z praktyką. W sytuacjach koniecznych mogą uzyskać zwolnienie u Opiekuna.
- Student oceniany jest zgodnie z przyjętymi kryteriami. O warunkach i kryteriach zaliczania zajęć student powinien być poinformowany w dniu rozpoczęcia zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.
- Student planujący odbyć praktykę zawodową w wybranej przez siebie Placówce musi pobrać stosowne dokumenty z Dziekanatu: podanie studenta o praktyki zawodowe (pobierz); zgoda ogólna na praktyki (dla Placówki) (pobierz); zgoda ogólna na praktyki (dla Uczelni) (pobierz).
- Za godzinę dyżuru na zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych przyjmuje się tzw. godzinę dydaktyczną tj. 45 minut.
- Liczebność grup podczas zajęć praktycznych i praktyk zawodowych wynosi odpowiednio:
- zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe odbywają się w grupach nieprzekraczających 8 studentów, zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe realizowane w Oddziałach Intensywnej Terapii, Neonatologicznym, Pediatrycznym, Bloku Operacyjnym, Sali Porodowej, Podstawowej Opiece Zdrowotnej i Specjalistycznej Opiece Ambulatoryjnej tj,: Poradnie, Przychodnie, Pracownie diagnostyczne w grupach nieprzekraczających 5 studentów.
§3
OBOWIĄZKI STUDENTA
Student ma obowiązek:
- godnie reprezentować WSSP w Lublinie na zewnątrz,
- ponosić odpowiedzialność za własny rozwój (nabycie i doskonalenie praktycznych umiejętności zawodowych), zdrowie i życie ludzkie,
- zapoznać się w dniu rozpoczęcia zajęć praktycznych / praktyk zawodowych z przepisami BHP i innymi obowiązującymi w placówce,
- przestrzegać Regulaminów i Procedur obowiązujących w placówce, w której odbywa zajęcia oraz dbać o wspólne dobro oraz ład i porządek w tej jednostce,
- pozostawiać odzież i przedmioty osobiste w szatni, właściwe je zabezpieczyć, ponieważ Uczelnia oraz Podmioty w których odbywają się zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe, nie ponoszą odpowiedzialności za rzeczy studentów (w tym wartościowe) pozostawione w szatni,
- nosić estetyczne, kompletne, zgodne z przepisami BHP i przepisami epidemiologicznymi pełne umundurowanie wraz z identyfikatorem:
- część górna ubrania roboczego – bluza szara z rękawem do łokcia wkładana przez głowę, długie spodnie lub spódnica (nie krótsza niż 2 cm powyżej zgięcia kolanowego), rajstopy koloru cielistego,
- obuwie białe na stabilnej podeszwie, płaskie lub na 2 cm obcasie,
- identyfikator zawierający: nazwę, logo uczelni, kierunek studiów, imię i nazwisko studenta.
- Student/ka nie może nosić:
- długich, pomalowanych paznokci/tipsów,
- rozpuszczonych włosów (w przypadku włosów długich),
- biżuterii.
- zapoznać się z przyjętymi kryteriami samooceny, oceny postępów podczas zajęć praktycznych i praktyk zawodowych,
- punktualnie rozpoczynać i kończyć zajęcia,
- systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach praktycznych i praktyce zawodowej,
- wykonywać zadania wynikające z programu zajęć praktycznych lub praktyki zawodowej oraz wyznaczone przez Opiekuna,
- wykonywać zabiegi pielęgniarskie zgodnie z przyjętymi zasadami, za zgodą i pod nadzorem prowadzącego zajęcia lub Opiekuna praktyk,
- przestrzegać „Kodeksu etyki zawodowej pielęgniarki i położnej RP” oraz zasad kultury współżycia w zespole,
- dbać o bezpieczeństwo pacjentów powierzonych jego opiece, a także bezpieczeństwo własne i współpracowników,
- przestrzegać praw pacjenta,
- szanować godność osobistą pacjentów, podopiecznych oraz członków zespołu terapeutycznego,
- przestrzegać bezwzględnego zakazu palenia tytoniu na terenie Placówki, w której odbywają się zajęcia
- systematycznie zaliczać umiejętności, zgodnie z „Dziennikiem umiejętności praktycznych, zajęć praktycznych i praktyk zawodowych”
- niezwłocznie powiadomić prowadzącego zajęcia o występujących trudnościach w pracy (każdy przypadek nieobecności, ekspozycja zawodowa etc.),
- niezwłocznie wyjaśnić przyczyny nieobecności i ustalić termin odrobienia zajęć z prowadzącym zajęcia praktyczne oraz Opiekunem Praktyk Zawodowych,
- powiadamiać Opiekuna Praktyk o schorzeniach, które mogą mieć wpływ na przebieg praktyk, bezpieczeństwo studentów i chorych (dotyczy także ciąży):
- Studentka ciężarna jest zobowiązana do niezwłocznego poinformowania o tym fakcie prowadzącego zajęcia, Opiekuna Zajęć Praktycznych i Praktyki Zawodowej oraz przedstawienia od lekarza specjalisty zaświadczenia stwierdzającego:
- czas trwania ciąży, ogólny stan zdrowia,
- orzeczenie o możliwości odbywania zajęć,
- pisemną deklarację o osobistym ponoszeniu odpowiedzialności za decyzję kontynuowania zajęć,
- studentka po okresie połogu zobowiązana jest przed rozpoczęciem zajęć praktycznych i praktyk zawodowych przedstawić Opiekunowi zajęć zaświadczenia od lekarza specjalisty o braku przeciwwskazań zdrowotnych do ich odbywania.
21. przed przystąpieniem do zajęć praktycznych i praktyki zawodowej student powinien zapoznać się z treścią niniejszego Regulaminu oraz pisemnie poświadczyć ten fakt.
§4
PRAWA STUDENTA
Student ma prawo do:
- przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy, umiejętności i kompetencji, a także do rozwijania swoich zainteresowań i zdolności,
- uzyskania wyjaśnień i odpowiedzi w przypadku wątpliwości dotyczących treści nauczania oraz indywidualnej pomocy w przypadku trudności,
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia,
- jawnego wyrażania swoich opinii dotyczących problematyki zajęć z poszanowaniem godności innych osób,
- poszanowania własnej godności osobistej,
- uzyskania jawnej bieżącej i końcowej oceny swoich umiejętności, wiedzy i kompetencji,
- do jednej przerwy w trakcie zajęć na spożycie posiłku.
§5
WARUNKI ZALICZANIA ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH I PRAKTYK ZAWODOWYCH
- Obecność studenta na 100% zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych wynikających z planu studiów.
- Aktywny udział w zajęciach.
- Odpracowanie nieobecności (z wyjątkiem nieobecności nieobjętych odpracowywaniem) zgodnie z Regulaminem zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.
- Pozytywna ocena nabytej wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych do bezpiecznego i prawidłowego wykonywania praktycznych zadań zawodowych zgodnie z przyjętymi kryteriami
- Zaliczenie wymaganych umiejętności praktycznych według „Dziennika umiejętności praktycznych, zajęć praktycznych i praktyk zawodowych” zgodnie z przyjętymi kryteriami oceny.
- Pozytywna ocena postawy zawodowej i etycznej studenta, w tym:
- Postawa wobec zawodu i nauki:
- zaangażowanie w pracy pielęgniarskiej (motywacja do pracy, zainteresowanie, podnoszenie jakości świadczonych usług),
- doskonalenie metod i organizacji pracy (dokładność, samodzielność podejmowanych decyzji, dostosowanie się do zmian zachodzących w otoczeniu),
- poziom aspiracji zawodowych (wzbogacanie wiedzy medycznej, zainteresowanie kierunkami rozwoju opieki pielęgniarskiej, motywacja do ustawicznego uczenia się),
- samoocena własnych zachowań (stosunek do błędów, ponoszenie odpowiedzialności, postawę w stosunku do pacjenta).
- Postawa wobec pacjenta:
- szanowanie praw pacjenta,
- kultura osobista, takt, tolerancja wobec chorego i jego rodziny, zrozumienie indywidualnych potrzeb pacjenta i jego rodziny,
- wrażliwość na problemy osoby chorej i podejmowanie działań wspierających chorego,
- wyrozumiałość, cierpliwość i uwrażliwienie na problemy chorego i jego rodziny.
- Postawa wobec zespołu terapeutycznego:
- kultura osobista i życzliwość wobec koleżanek, kolegów i personelu,
- umiejętność pracy w zespole (słuchanie, komunikowanie się, wykonywanie poleceń, podejmowanie prób rozwiązywania sytuacji trudnych).
- Postawa studenta wobec Regulaminu:
- przestrzeganie obowiązujących regulaminów, obowiązkowość, punktualność, unikanie absencji.
§6
Studenci odbywający zajęcia praktyczne jak i praktyki zawodowe podlegają kontroli przez Dziekana Wydziału lub Koordynatora Kształcenia Praktycznego lub Kierownika Katedry Pielęgniarstwa zgodnie z Wydziałowym Systemem Jakości Kształcenia tzn. z zamieszczonym „Arkuszem kontroli praktyk studenckich”.