Adresaci studiów:
Podyplomowe Studia Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością adresowane są do osób, które ukończyły studia wyższe (licencjackie lub magisterskie) na dowolnym kierunku i posiadają przygotowanie pedagogiczne.
Cel studiów:
przygotowanie specjalistów do realizacji zadań z zakresu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w warunkach kształcenia integracyjnego i ogólnodostępnego.
Absolwent uzyskuje kwalifikacje do pracy:
1) na stanowisku pedagoga specjalnego w :
– przedszkolach ogólnodostępnych;
– szkołach ogólnodostępnych,
2) na stanowisku nauczyciela wspomagającego w:
– przedszkolach integracyjnych;
– oddziałach integracyjnych;
– szkołach ogólnodostępnych;
– klasach ogólnodostępnych.
Profil absolwenta:
Absolwent studiów podyplomowych „kształcenie uczniów z niepełnosprawnością” prezentuje postawy humanistyczne: otwartości i dialogu, szacunku dla innych, wrażliwości na potrzeby człowieka – szczególnie niepełnosprawnego i wymagającego pomocy.
Absolwent posiada umiejętności posługiwania się interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych dzieci i młodzieży, odchyleń organicznych, psychicznych
i społecznych. Posiada wiedzę o możliwościach edukacyjnych metodach oddziaływania rehabilitacyjnego i resocjalizacyjnego. Posiada umiejętności praktyczne w zakresie pracy
z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, w szczególności: rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, konstruowania i realizacji indywidualnych programów edukacyjnych oraz integrowania grupy.
Absolwent jest przygotowany do współorganizacji kształcenia integracyjnego/włączającego. Posiada umiejętności organizowania i koordynowania kształcenia specjalnego ucznia z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji, koordynowania działań zespołu nauczycieli i specjalistów w zakresie diagnozowania
i opracowywania indywidualnych programów edukacyjnych.
Absolwent zdobędzie wiedzę i umiejętności do pracy z uczniami:
– niewidomymi i słabo widzącymi,
– niesłyszącymi i słabo słyszącymi,
– z niepełnosprawnością intelektualną,
– z niepełnosprawnością ruchową,
– z autyzmem,
– z niedostosowaniem społecznym
– ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Absolwent studiów jako pedagog specjalny będzie organizował i koordynował proces kształcenia specjalnego ucznia niepełnosprawnego w placówce ogólnodostępnej, a w szczególności zadaniem jego będzie:
– rozpoznawanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych;
– określanie i organizowanie form i sposobów udzielania wsparcia edukacyjnego;
– koordynacja działań zespołu nauczycieli w zakresie diagnozowania i opracowywania indywidualnych programów edukacyjnych;
– organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla rodziców i nauczycieli;
– współpraca z placówkami kształcenia specjalnego i innymi podmiotami działającymi na rzecz niepełnosprawnych w zakresie wynikającym z potrzeb placówki ogólnodostępnej.
Studia podyplomowe mają za zadanie przygotować aktualnie pracujących nauczycieli do realizacji zadań zawodowych w funkcjonującym dziś systemie edukacji. Realizacja tego celu będzie wymagała podjęcia zarówno działań koncepcyjnych, organizacyjnych, jak i realizacyjnych.